logo
Hvem er Gerd Johnsen? Undervisning/foredrag Rådgivning Aktivitetskalender
 
 
 













 
 

Undervisning/foredrag

Emner for undervisning/foredrag/udstillinger

Afføringsproblemer: forstoppelse, diare og ufrivillig afføring

Aktiv rehabilitering via Grøn omsorg

Anerkendende kommunikation med demensramte via Validering

Trivsel og mestring ved sygdom

Billedkunst i filt


Eksempel på emner for undervisning og foredrag i afføringsproblemer

Modul 1 i regulering af tarmfunktionen ved obstipation, diare og afføringsinkontinens

  • Afføringsproblemer - hvad og størrelsen af problemerne.
  • Forstoppelse, diare eller ufrivillig afføring - Hvad er problemet? Model Regula.
  • Hvad gør det ved et menneskes trivsel?
  • Fokuspunkter i tarmfunktionens og udskillelse af afføringens anatomi og fysiologi.
  • Årsager til forstoppelse, diare og afføringsinkontinens.
  • Analyse model - 9 faktorer, der påvirker tarmfunktionen.
  • Model til optagelse af forhistorien og nuværende situation.

Regulering og behandlinger

Registrering af tarmfunktionens reaktionsmønster og døgnrytme - dagbog for udskillelse af afføring.

  • Lægelige medicinske og kirurgiske behandlinger.
  • Behandlingsprincipper.
  • Afførings- og stoppemidler - virkningsmåde, valg og indtagelsesmåde, samt tidspunkter for indtagelse og kombinationer.
  • Udtømning ved massiv forstoppelse.
  • Væske og kost regulering.
  • Motion, bækkenbundstræning tyktarmsmassage, el-stimulering og endetarmsstimulering.
  • Siddestilling ved udskillelse af afføring.
  • Træning af afføringstrang/toiletmiljøet ved udskillelse af afføring.
  • Tarmskylning med vandlavement.
  • Andre hjælpemidler, bleer - analprop m.m.


 Modul 2 i behandling og regulering af tarmfunktionen ved obstipation, diare og afføringsinkontinens 

Regulering/ behandling med laksantia og obstipantes og fortykkende midler:

typer, valg, dosering, virkning, interaktion og indgiftsmåde og tidspunkter

vejledende retningslinjer for regulering ved de hyppigste obstipations 
  --og fæcesinkontinens former

- vejledende retningslinjer for regulering ved de hyppigste diare  og fæceskontinens former

- udtømning ved massiv obstipation.


Valg af livsstils ændringer og andre metoder ved de hyppigste former
for fæces problemer:

- væske og kost

- motion, colon massage og el-stimulering

- siddestilling ved defækation

- genoptræning af defækationsrefleks og toilettræning

- skylning med vandlavement

- digital stimulation og udtømning rectalt

- hjælpemidler propper, bleer m.m.

Behandlingsprincipper

initiativpligt og compliance

evidens

ordinations ret og krav

Case fra kursisterne, gruppearbejde og fremlæggelse i plenum

analyse af cases ud fra de ni faktorer

behandlings -og reguleringsplan

Gennemgang i plenum

Modul 3. Guidelines, screning og "håndbogs" værktøjer i arbejdet med regulering af obstipation, diare og fæcesinkontinens i daglig dagen.

* defækationens fysiologi og anatomi

* Erkendelse og identifikation af fæcesproblemer. VAS-Regula

* De hyppigste årsager til fæcesproblemer: - vejledende retningslinier for regulering og behandling af obstipation, diare og fæcesinkontinens via faktorene.

* Guidelines, screning og "håndbogs" værktøjer ud fra Ryetbo modellen.

* Ryetbo plejehjems projektet

* Guidelines og formål

* Vurderingsværktøjer - afføringsskema

* Screning af årsager til fæcesproblemet via faktorene

* Konklusion, handlingsplan, evaluering

* Lommerkort bogen

* Hvem gør hvad? ( kontaktpersonen, SSA, sygeplejersken, læge, ledelsen)? Forventninger og krav - initiativpligt.

* Defækationsstilling i praksis.


Eksempel på emner for undervisning/foredrag i aktiv rehabilitering via grøn omsorg.

For den brede gruppe af mennesker, som ikke selv kan komme ud eller specielle grupper for eksempel demensramte.

Grøn omsorg - en trivselsfremmende metode. Hvad er det?

  • Naturen og husdyrs trivselsmirakel.
  • De første turer ud i skoven.
  • Skovdagcentret og forskning der.
  • Metoden - grøn omsorg blev født.

Baggrund

  • Det hele menneske og hvad vil det sige at være et helt menneske?
  • Når livsvilkår - og livsmuligheder ændres, hvordan finde man trivsel? Den mentale opgave alle skal igennem.
  • Grundelementer i kommunikation.

Grøn omsorg, som værktøj og metode

  • Mål og målgrupper.
  • Handlinger og aktiviteter.

Trivselsfremmende faktorer, der påvirkes af Grøn omsorg

  • Hvad er det så grøn omsorg gør?
  • Gennemgang af de 10 fysiologiske og følelsesmæssige faktorer, der kan påvirkes positivt af grøn omsorg.

Grøn omsorg - som værktøj og at yde den

  • Samarbejde - mennesket, pårørende, frivillige og medarbejdere.
  • Ændring af systemerne og skaffe tid til grøn omsorg.
  • Krav til medarbejderne.


Eksempel på emner for undervisning/foredrag i anerkendende kommunikaton via valideringsmetoden.

  • Forståelse af demens.
  • De 5 hovedsymptomer.
  • Hjernen er i sving hele tiden.
  • Problemstillinger med kommunikation med demensramte.
  • Grundelementer i anerkendende kommunikation.
  • Hvorfor og hvordan blev valideringsmetoden udviklet

Anerkendende kommunikation via validering.

  • Formål og mål.
  • Grundlæggende ideer og begreber i validering.
  • Hvem er de demensramte mennesker?
  • Hvorfor søger de tilbage til fortiden?
  • Hvem har glæde af anerkendende kommunikation?
  • Hvem kan udføre anerkendende kommunikation via validering?             
  • Krav til medarbejderen.
  • Tidskapslen- eks. på gamles visdom.

Teknikker til bedømmelse af hvilket stadie den demensramte er i:

De 4 stadier - fysisk og psykologisk

  1.      stadie malorienteret
  2.      tidsforvirret
  3.      stadie gentagende lyde og bevægelser
  4.      stadie vegeterende

Bedømmelse af hvilke stadie den demensramte er i.

Kommunikationsteknikker i de 4 stadier:

Hovedgrundregler i anerkendende kommunikation via validering.

  1.      stadie malorienteret
  2.      stadie tidsforvirret
  3.      stadie gentagende lyde og bevægelser
  4.      stadie vegeterende
  • Livshistorien - nøglen - den røde tråd tilbage i livet.
  • Validering - individuelt og i grupper.
  • Eks. på valideringsgruppe - Skovdagcenteret - en samværsgruppe ude i naturen.

Eksemple på emner for undervisning/foredrag i trivsel og mestring efter sygdomsforløb

  • Rossie udviklingskrise model
  • Det hele menneske. Hvad skal der til for at få livslysten og motivationen igen?
  • Mestring af sygdommen eller skader, som den kan have medført.
  • Sammenhæng mellem mestring og trivsel.
  • Værktøjer til at genoprette krop og sjæl.
  • Hvor kan patienten få den rette ekspertise til rehabiliteringen.

Administration ved rehabilitering, så trivsel og mestring kan nås.

  • Ledelses og organisation af rehabiliteringsopgaven ved døgn -og ambulante pladser herunder: dokumentationsopgaver, statistik, økonomi og udvikling.
  • Opbygning af rehabiliteringstilbud i kommuner bl.a. i eget hjem, sygeplejeklinik, ambulant eller døgnpladser.
  • Visitationssystemerne i kommunerne.

 

Billedkunst i filt:

Kurser og udstillinger.

  • Individuelt kursus i grundfilt, billedfilt, vilde blomster og trolde. Personligt eller små grupper.
  • Udstillinger både med og uden salg.
 
 
 
Nyheder

Ny håndbog Fra ende til anden

Håndbog Fra ende til anden. Bogen til dig med afføringsproblemer udkommer 26.10.2018 af forfatterne Gerd Johnsen Lotte Fynne

21.10.2018


Prutter DR2 tema 9 decmber kl 20

Temaaften om prutter i mange forskellige vinkler. Jeg deltager med en patient.

29.11.2017


Succes for brevkassen på Maveguiden.dk

Brevkassen har fået nyt design, så du let kan finde spørgsmål og svar på dit problem.

01.11.2017



Alle nyheder
 
Gerd Johnsen - Strødam Mose 9 - 3400 Hillerød - Copyright © Gerd Johnsen 2012 - Webdesign: mediaXplore.dk