Det har været rystende og fuldstændig uforståeligt at se og høre (i videoer i TV) medarbejder i ældreomsorgen tale nedværdigende uden respekt og empati. Lytte til den ældre borgere gør de heller ikke. Hvis det er grundholdningen, så skal disse medarbejdere aldrig arbejde med mennesker. Men hos nogle medarbejdere er årsagen til den uacceptable kommunikation manglende viden og kunne. I 1990 fik vi i Danmark introduceret en kommunikations metode velegnet til desorienterede/demensramte borgere, hvor bl.a. empati, anerkendelse og en bekræftigelse af følelser og budskaber er hovedbudskaber. Metoder indeholde let tilgængelig teknikker. Metoden hedder Validering – hjælpe til desorienterede / demensramte mennesker. Ved blot undervisning på 2 timer kan alle både medarbejdere og pårørende lære specieller kommunikationensmåder, der hjælpe demensramte mennesker med at bevare / genskabe deres værdighed, så alle får trivsel og bliver mere veltilpas Læs med under anerkendende kommunikation i undervisnings/foredrag