Undervisning/foredrag

Emner for undervisning/foredrag/udstillinger

Afføringsproblemer: forstoppelse, diare og ufrivillig afføring

Aktiv rehabilitering via Grøn omsorg

Anerkendende kommunikation med demensramte via Validering

Trivsel og mestring ved sygdom

Billedkunst i filt

Eksempel på emner for undervisning og foredrag i afføringsproblemer

Modul 1 i regulering af tarmfunktionen ved obstipation, diare og afføringsinkontinens

  • Afføringsproblemer – hvad og størrelsen af problemerne.
  • Forstoppelse, diare eller ufrivillig afføring – Hvad er problemet? Model Regula.
  • Hvad gør det ved et menneskes trivsel?
  • Fokuspunkter i tarmfunktionens og udskillelse af afføringens anatomi og fysiologi.
  • Årsager til forstoppelse, diare og afføringsinkontinens.
  • Analyse model – 9 faktorer, der påvirker tarmfunktionen.
  • Model til optagelse af forhistorien og nuværende situation.

Regulering og behandlinger

Registrering af tarmfunktionens reaktionsmønster og døgnrytme – dagbog for udskillelse af afføring.

  • Lægelige medicinske og kirurgiske behandlinger.
  • Behandlingsprincipper.
  • Afførings- og stoppemidler – virkningsmåde, valg og indtagelsesmåde, samt tidspunkter for indtagelse og kombinationer.
  • Udtømning ved massiv forstoppelse.
  • Væske og kost regulering.
  • Motion, bækkenbundstræning tyktarmsmassage, el-stimulering og endetarmsstimulering.
  • Siddestilling ved udskillelse af afføring.
  • Træning af afføringstrang/toiletmiljøet ved udskillelse af afføring.
  • Tarmskylning med vandlavement.
  • Andre hjælpemidler, bleer – analprop m.m.

Modul 2 i behandling og regulering af tarmfunktionen ved obstipation, diare og afføringsinkontinens

Regulering/ behandling med laksantia og obstipantes og fortykkende midler:

– typer, valg, dosering, virkning, interaktion og indgiftsmåde og tidspunkter

– vejledende retningslinjer for regulering ved de hyppigste obstipations
–og fæcesinkontinens former

– vejledende retningslinjer for regulering ved de hyppigste diare og fæceskontinens former

– udtømning ved massiv obstipation.

Valg af livsstils ændringer og andre metoder ved de hyppigste former for fæces problemer:

– væske og kost

– motion, colon massage og el-stimulering

– siddestilling ved defækation

– genoptræning af defækationsrefleks og toilettræning

– skylning med vandlavement

– digital stimulation og udtømning rectalt

– hjælpemidler propper, bleer m.m.

Behandlingsprincipper

– initiativpligt og compliance

– evidens

– ordinations ret og krav

Case fra kursisterne, gruppearbejde og fremlæggelse i plenum

– analyse af cases ud fra de ni faktorer

– behandlings -og reguleringsplan

– Gennemgang i plenum

Modul 3. Guidelines, screning og “håndbogs” værktøjer i arbejdet med regulering af obstipation, diare og fæcesinkontinens i daglig dagen.

* defækationens fysiologi og anatomi

* Erkendelse og identifikation af fæcesproblemer. VAS-Regula

* De hyppigste årsager til fæcesproblemer: – vejledende retningslinier for regulering og behandling af obstipation, diare og fæcesinkontinens via faktorene.

* Guidelines, screning og “håndbogs” værktøjer ud fra Ryetbo modellen.

* Ryetbo plejehjems projektet

* Guidelines og formål

* Vurderingsværktøjer – afføringsskema

* Screning af årsager til fæcesproblemet via faktorene

* Konklusion, handlingsplan, evaluering

* Lommerkort bogen

* Hvem gør hvad? ( kontaktpersonen, SSA, sygeplejersken, læge, ledelsen)? Forventninger og krav – initiativpligt.

* Defækationsstilling i praksis.

Eksempel på emner for undervisning/foredrag i aktiv rehabilitering via grøn omsorg.

For den brede gruppe af mennesker, som ikke selv kan komme ud eller specielle grupper for eksempel demensramte.

Grøn omsorg – en trivselsfremmende metode. Hvad er det?

  • Naturen og husdyrs trivselsmirakel.
  • De første turer ud i skoven.
  • Skovdagcentret og forskning der.
  • Metoden – grøn omsorg blev født.

Baggrund

  • Det hele menneske og hvad vil det sige at være et helt menneske?
  • Når livsvilkår – og livsmuligheder ændres, hvordan finde man trivsel? Den mentale opgave alle skal igennem.
  • Grundelementer i kommunikation.

Grøn omsorg, som værktøj og metode

  • Mål og målgrupper.
  • Handlinger og aktiviteter.

Trivselsfremmende faktorer, der påvirkes af Grøn omsorg

  • Hvad er det så grøn omsorg gør?
  • Gennemgang af de 10 fysiologiske og følelsesmæssige faktorer, der kan påvirkes positivt af grøn omsorg.

Grøn omsorg – som værktøj og at yde den

  • Samarbejde – mennesket, pårørende, frivillige og medarbejdere.
  • Ændring af systemerne og skaffe tid til grøn omsorg.
  • Krav til medarbejderne.

Eksempel på emner for undervisning/foredrag i anerkendende kommunikaton via valideringsmetoden.

  • Forståelse af demens.
  • De 5 hovedsymptomer.
  • Hjernen er i sving hele tiden.
  • Problemstillinger med kommunikation med demensramte.
  • Grundelementer i anerkendende kommunikation.
  • Hvorfor og hvordan blev valideringsmetoden udviklet

Anerkendende kommunikation via validering.

  • Formål og mål.
  • Grundlæggende ideer og begreber i validering.
  • Hvem er de demensramte mennesker?
  • Hvorfor søger de tilbage til fortiden?
  • Hvem har glæde af anerkendende kommunikation?
  • Hvem kan udføre anerkendende kommunikation via validering?
  • Krav til medarbejderen.
  • Tidskapslen- eks. på gamles visdom.

Teknikker til bedømmelse af hvilket stadie den demensramte er i:

De 4 stadier – fysisk og psykologisk

  1. stadie malorienteret
  2. tidsforvirret
  3. stadie gentagende lyde og bevægelser
  4. stadie vegeterende

Bedømmelse af hvilke stadie den demensramte er i.

Kommunikationsteknikker i de 4 stadier:

Hovedgrundregler i anerkendende kommunikation via validering.

  1. stadie malorienteret
  2. stadie tidsforvirret
  3. stadie gentagende lyde og bevægelser
  4. stadie vegeterende

    Livshistorien – nøglen – den røde tråd tilbage i livet.
    Validering – individuelt og i grupper.
    Eks. på valideringsgruppe – Skovdagcenteret – en samværsgruppe ude i naturen.

Eksemple på emner for undervisning/foredrag i trivsel og mestring efter sygdomsforløb

  • Rossie udviklingskrise model
  • Det hele menneske. Hvad skal der til for at få livslysten og motivationen igen
  • Mestring af sygdommen eller skader, som den kan have medført.
  • Sammenhæng mellem mestring og trivsel.
  • Værktøjer til at genoprette krop og sjæl.
  • Hvor kan patienten få den rette ekspertise til rehabiliteringen.

Administration ved rehabilitering, så trivsel og mestring kan nås.

  • Ledelses og organisation af rehabiliteringsopgaven ved døgn -og ambulante pladser herunder: dokumentationsopgaver, statistik, økonomi og udvikling.
  • Opbygning af rehabiliteringstilbud i kommuner bl.a. i eget hjem, sygeplejeklinik, ambulant eller døgnpladser.
  • Visitationssystemerne i kommunerne.

Billedkunst i filt:

Kurser og udstillinger.

  • Individuelt kursus i grundfilt, billedfilt, vilde blomster og trolde. Personligt eller små grupper.
  • Udstillinger både med og uden salg.